Page 21 - revista-mutua-maz-mutuamente-catala-20111026

This is a SEO version of revista-mutua-maz-mutuamente-catala-20111026. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

/novembre/2010 21

mutuamente TRIBUNA

Des d’aquesta perspectiva totes les accions de la ITSS contri-bueixen de manera directa o indirecta a l’eradicació de les con-ductes fraudulentes. Aquestes conductes tenen una gran ampli-tud i poden anar des del pagament de part de la nòmina “en negre”, és a dir, sense declarar i cotitzar a la Seguretat Social ni tributar, fns a l’explotació de treballadors, en règim de ocultació i sense respectar les condicions mínimes exigibles.

En les actuacions contra el frau en general han de distingir-se les mesures específques de detecció i lluita contra la “economia submergida”. El concepte d’economia submergida s’identifca amb el de “treball no declarat” i s’ha defnit per l’OIT com “Tota aquella activitat econòmica, realitzada per treballadors o em-pleats, que des del punt de vista legal o en els seus aspectes pràctics no s’ajusta o s’ajusta de forma parcial als requeriments normatius“. L’OCDE, en la mateixa línia, defneix l’economia sub-mergida com “l’activitat econòmica, que amb la realització sense ser il·legal en si mateixa, no es declara a una o diverses autoritats administratives“.

Aquesta realitat té, a la vegada, dos tipus de manifestacions. El treball totalment ocult o “en negre”, que seria la manifestació més greu del frau en l’àmbit laboral, amb conseqüències nega-tives de Seguretat Social i prestacions, reconeixement de drets i qualitat en l’ocupació, incloent-hi la manca de mesures de segu-retat i salut laborals. En termes més plans, els treballadors sense assegurar, les empreses no inscrites i els treballadors estrangers sense autorització per treballar, fonamentalment. Per reduccio-nisme es sol identifcar el concepte general de economia irregular o submergida amb el treball “en negre”.

L’altra manifestació és el treball “en gris”, que es troba regulat o aforat parcialment, com ara la realització d’una activitat a temps complet però només declarada a la Seguretat Social a temps par-cial, o un enquadrament inadequat a la Seguretat Social per evi-tar una norma més costosa.

Per què Espanya té un alt índex d’economia submergida, i quines mesures es poden posar en marxa per combatre-la?

Crec que no es por perdre la perspectiva. La societat espanyola ha avançat molt en el compliment voluntari de les normes i la ma-joria de les persones i empreses compleixen de forma adequada amb les seves obligacions de Seguretat Social i fscals.

Una societat civilitzada com l’espanyola es caracteritza pel res-pecte general a les normes, i pel sentit social dels seus integrants i hi ha una consciència estesa en l’àmbit laboral dels benefcis derivats del compliment de les normes, en vista a l’exigència del respecte als drets i a la generació de prestacions.

L’important no és la discussió sobre l’existència del frau en ge-neral, les seves dimensions o característiques, sinó la millora de les eines per lluitar de forma efcaç contra aquest, i aforar l’activitat no declarada, donant resposta a les exigències de-rivades d’un estat de dret i a la demanda social que s’apliquin les normes i es persegueixi als defraudadors. El repte real és canviar la percepció que existeix sobre el frau, superant la pos-sible acceptació o la seva comprensió per arribar al rebuig real d’aquestes conductes.

En l’actualitat es donen dues circumstàncies que han de ser abordades. Les manifestacions de l’economia irregular canvien, i es fan més difícils de detectar. I la situació de crisi pot facili-tar l’increment del frau en la mesura que es consideri com una excusa per estalviar-se costos per determinats empresaris.

Tres són les línies d’actuació que han de regir la lluita contra l’economia submergida:

1 - La consideració com objectiu prioritari de la Inspecció de Treball.

2 - La millora de les eines de detecció i de la col·laboració entre les Administracions implicades.

3 - La necessària participació dels interlocutors socials.

Aquestes línies i la resta d’objectius en aquesta matèria s’incorporen en el Pla Integral de Prevenció i correcció del frau fscal, laboral i a la Seguretat Social aprovat pel Consell de Minis-tres al març de 2010. Aquest pla orientarà les actuacions de llui-ta contra el frau en els propers anys, incloent mesures de foment de compliment voluntari de les normes, el control de les àrees de risc i la coordinació entre les administracions Públiques.

Page 21 - revista-mutua-maz-mutuamente-catala-20111026

This is a SEO version of revista-mutua-maz-mutuamente-catala-20111026. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »